Les 4 grans cròniques


LES QUATRE GRANS CRÒNIQUES

Les quatre grans cròniques


Durant aproximadament un segle (1250-1350), la corona d’Aragó passà per un període d’estabilitat política i social important, gaudia de poder institucional, triomfaven les campanyes de conquesta de les terres de València i Mallorca i la llengua, cada vegada més generalitzada, anava adquirint cert prestigi. En aquest context neixen les Cròniques, obres historiogràfiques dels s. XII i XIV i models de llengua literària, que narren els fets importants pels primers reis de la Corona d’Aragó.

EL LLIBRE DELS FEITS, de Jaume I ( 1244-1276, s.XIII).
Es tracta d’unes memòries del mateix Jaume I. hi apareixen aspectes íntims i humans del rei al costat de la narració dels fets de la conquesta de Mallorca i València. Escrites en primera persona i fent servir el nós majestàtic.

LLIBRE DEL REI EN PERE, de Bernat Desclot ( 1283-1288 s. XIII). Aquesta crònica tracta sobretot dos grans temes: la conquesta de Sicília i la invasió de Catalunya pels francesos i el seu alliberament pel rei Pere II el Gran.

CRÒNICA DE RAMON MUNTANER ( 1325-1328 s.XIV)
.És la més ambiciosa: comprèn cinc regnats. Els protagonistes en són els reis i el mateix autor, que explica les empreses diplomàtiques i militars en què ell també va participar.

CRÒNICA DE PERE EL CERIMONIÓS (1336-1385 s. XIV). A diferència de les anteriors, la crònica del rei Pere no conté cançons de gesta. La crònica pretén justificar les accions dutes a terme durant el seu regnat.




FINALITAT

1. JUSTIFICAR unes determinades actuacions polítiques i deixar CONSTÀNCIA dels fets ocorreguts.

2. Que serveixin d’EXEMPLE per a la prosperitat.

CARACTERÍSTIQUES de les CRÒNIQUES.

1. To heroic, intenció patriòtica i PROPAGANDÍSTICA
2. EXALTACIÓ DE CATALUNYA I LA LLENGUA CATALANA
3. MOMENT COETANI DEL SEU AUTOR, a diferència de la història llatina que explica uns fets passats, les cròniques expliquen fets coetanis.
4. KOINÉ LINGÜÍSTICA, seran un model comú i general per a tot el territori.
5. TEXTOS ESCRITS IMPREGNATS D'ORALITAT
Regnats que abasten cadascuna de les cròniques:


Les quatre grans cròniques i la monarquia catalana
Ramon Berenguer IV
Bernat Desclot
 Alfons I el Cast (1162—1196)
Pere I el Catòlic (1196-1213)
Jaume I el Conqueridor (1213-1276)
Jaume I
Ramon Muntaner
Pere II el Gran (1276-1285)
Alfons II el Franc (1285-1291)
Jaume II el Just (1291-1327)
Alfons III el Benigne (1327-1336)
Pere III
Pere III el Cerimoniós (1336-1387)




Els regnats descrits en les cròniques són:

Alfons I el Cast (1162 - 1196).
Primer rei de Catalunya i Aragó. Fill primogènit de Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona i príncep d'Aragó, i de Peronella, reina d'Aragó. Hagué d'intervenir molts cops en la política occitana i continuà la unió de les terres catalanes. La seva afecció a la lírica trobadoresca li valgué el sobrenom d'Alfons el Trobador.

Pere I el Catòlic (1196 - 1213).
Va dur a terme una política d'expansió vers Occitània, seguint la línia d'Alfons I i aprofitant els lligams feudals i familiars dels reis d'Aragó i els comtes de Barcelona antecessors. Va morir el 1213 a la batalla de Muret.

Jaume I el Conqueridor (1213 - 1276).
El regnat de Jaume I representà per a la Corona d'Aragó el començament d'una etapa d'expansió peninsular i mediterrània que marcà la història de la Corona catalanoaragonesa. Les grans conquestes d'aquest rei foren, sens dubte, les de Mallorca (1229) i València (1232 - 1245), amb la intervenció dels almogàvers. Tampoc no s'ha de menystenir la seva tasca diplomàtica, que el dugué a signar el tractat de Corbeil (1258), pel qual, a canvi de renunciar a alguns territoris del sud de França -la Provença, tret de la ciutat de Montpeller-, va aconseguir legitimar la independència de Catalunya respecte de la monarquia franca.

Pere II el Gran (1276 - 1285).
Jaume I va dividir el regne entre els seus dos fills. A Pere II, li correspongueren Catalunya, Aragó i València, i a Jaume II de Mallorca, la Cerdanya i el Rosselló. Pere II el Gran va continuar l'expansió mediterrània i va ocupar Sicília.

Alfons II el Franc o el Liberal (1285 - 1291).
La nova dinastia iniciada per Jaume de Mallorca va estroncar-se amb l'acció d'Alfons II, que va reincorporar l'illa als dominis catalans. Del seu regnat cal destacar els episodis de Roger de Flor i els almogàvers en les expedicions a Orient i pel Mediterani.

Jaume II el Just (1291 - 1327).
Amb Jaume II, Catalunya esdevingué una potència mediterrània i amplià les possessions peninsulars. Cal destacar, també, l'ocupació de l'illa de Sardenya.

Alfons III el Benigne (1327 - 1336).
El seu casament amb Teresa d'Entença incorporà el comtat d'Urgell a la corona. Va participar en la conquesta de Sardenya com a futur hereu de Jaume II. El domini de l'illa fou un dels grans problemes del seu regnat . Intentà, sense èxit, iniciar una croada contra el reialme musulmà de Granada.

Pere III el Cerimoniós (1336 - 1387).
Continuà l'expansió mediterrània i annexionà definitivament Sicília i Mallorca a la Corona d'Aragó. La situació a l'interior del país era, però, cada cop més conflictiva i augmentava el poder de la noblesa i de les Corts en detriment del poder reial.






Les quatre grans cròniques from ostrolica

CRÒNICA DE JAUME I ( Escrita darrers anys de vida del rei Jaume I)

Característiques principals de la Crònica:
Els trets humans
El sentiment religiós
La bel·licositat
L'amor del rei als seus regnes
Finalitat de la Crònica:

El Llibre dels feits s’obre amb un preàmbul en el qual el rei, en els darrers temps de la seva vida i veient la mort pròxima, explica les dues raons per les quals ha escrit el que podem considerar la seva autobiografia:
perquè tothom recordi les seves gestes: per memòria d’aquells qui volran oir de les gràcies que nos que Nostre Senyor nos ha feites,
perquè aquestes serveixin d'exemple a la posteritat: e per dar eximpli a tots los altres hòmens del món que facen ço que nós havem feit


FRAGMENTS DE LA CRÒNICA

L’engendrament i naixement de Jaume I, segons el Llibre dels fets



Ara contarem dquina manera nós fóreengendrats i de quina manerfoel nostre naixement. Primerament, de quina manera nós fórem engendrats. El nostre pare, el rei en Pere, no volia veurlnostra mare, la reina. I s'esdevingué que una vegada el rei, el nostre pare, fou Llates, i lreina, lnostrmarefou a Miravalls. Ivingué al rei un rihome, per nom en Guillem d'Alcalà, el pregà tantque el féuvenir a Miravalls, on erlreina, lnostra mareI aquellnit que ambdós forea Miravallvolgué nostre Senyor qunós fósseengendrats. I quan la reina, la nostra mare, se sentí prenys, se n'entrà a Montpelleraquí volgué nostrSenyor qufos el nostre naixement casa d'aquellde Tornamira, la vespra de nostrDona SantaMaria Candeler. I la nostrmare, així qunós fórem natsens envià a SantMaria, ienportareen bros; i deien matinea l'esglésidnostrDona; iaixí que ens entraren pel portal, cantareTDeum laudamusI no sabieels clergues qunósdeguéssem entrar allí, però entràrem quacantaveaquell ntic. I després ensduguerea Sant Fermí. I, quaaquells qui ens portaven entraren per l'església deSant FermícantaveBenedictuDominus Deus IsraelI, quan ens tornarelacasa de la nostra mare, estigué ellmolt alegre d'aquests pronòstics que enhavien esdevingut. I féu fer dotze candeles, totes d'un pes i d'una grandària, i les féencendre totes ensems, i a cadunposà sengles nomdels apòstols, i prometé a nostre Senyor que aquella que més duraria, qunós tindríem aquell nom. I durà més la de sant Jaume bebé tres ditsdtravés que les altres. I per això i per lgràcia de Déu nós tenim per nom en Jaume. I així nós hem vingut dpart dlaqufou lnostra mare i del reePere, el nostre pare.

CRÒNICA DE BERNAT DESCLOT (Escrita entre 1283-1289)


La crònica comença dient:

Ací comença lo libre que·n Bernat Desclot dictà e escriví ...
Característiques de la Crònica:

L'esperit cavalleresc
L'heroisme
La crueltat
El patriotisme i el consegüent sentiment antifrancès
Les descripcions i la recreació de les situacions


CRÒNICA DE RAMON MUNTANER (Escrita entre 1325-1328)


Ramon Muntaner va néixer a Peralada l'any 1265 i va morir a Eivissa, d'on era governador, el 1336. Tal i com ell mateix ens explica, l'any 1325, al seixanta anys, instal·lat a la seva alqueria de Xilvella, a l'Horta de València, va iniciar la redacció de la Crònica que porta el seu nom:

Per què, vull que sapiats que con jo isquí del dit lloc de Peralada, que no havia encara onze anys complits, e con fiu aquest llibre e el comencé era en temps (la Déu mercè) de seixanta anys. Lo qual llibre jo comencé el quinzè dia de mais de l'any de l'encarnació de nostre senyor Déu Jesucrist mil e tres-cents vint-e-cinc.


Característiques principals de la crònica:
El patriotisme 
          Elogi de Catalunya i de la llengua catalana

Finalitat de la Crònica:


Muntaner, conscient i agraït d'haver estat un home de sort que ha viscut en primera persona uns esdeveniments històrics irrepetibles i d'haver pogut sobreviure als molts perills que se li havien presentat al llarg de la seva vida, en dóna les gràcies a Déu i escriu les seves memòries per fer-nos partíceps de tot allò que li ha tocat de viure:
E per ço com, entre els altres hòmens del món, jo Ramon Muntaner, nadiu de la vila de Peralada e ciutadan de València, és raó que faça moltes gràcies a nostre senyor ver Déus e a la Verge madona santa Maria e a tota la cort celestial, de la gràcia e de la mercè que m'ha feita, de molts perills que m'ha gitats he escapat, així de trenta-dues batalles entre mar e terra en què són estat, e de moltes presons e turments qui en ma persona són estats donats en les guerres on jo són estat, e per moltes persecucions que he haudes, així en riquees com en altres maneres, segons que avant porets entendre en los fets qui en mon temps són estats.
Textos


escolteu el fragment


L'exemple de la mata de jonc



La unió dels regnes del Casal d'Aragó. L'exemple de la mata de jonc
Per a Ramon Muntaner els tres regnes del Casal d'Aragó: Aragó, Mallorca i Sicília han de formar una unitat indestriable ja que és aquesta unitat la que els dóna la seva força.
A la mort de Jaume II, Muntaner dóna aquests consells al nou sobirà d'Aragó,Alfons el Benigne:
E pot fer compte que ell és rei d'Aragon e de València, e de Sardenya e de Còrsega, e de Mallorca e de Sicília (...) que de tot és cap e major. E mentre que a ell plàcia que aquells regnes haja e tenga per cosa sua pròpia, e el senyor rei de Mallorca e el senyor rei de Sicília sien d'una volentat e d'una valença, així con ésser deuen, poden fer compte que seran sobirans a tots los reis del món e prínceps, així de crestians con de sarraïns (...) E així la casa de Mallorca e de Sicília, qui porten lo seu senyal e ab aquell han a viure e a morir, reja e mantenga contra tots los hòmens del món. (...)
E si negun me demana: En Muntaner, quin és l'eximpli de la mata del jonc?, jo li respon que la mata del jonc ha aquella força que, si tota la mata lligats ab una corda ben forts, e tota volets arrencar ensems, dic-vos que deu hòmens, per bé qui tiren, no l'arrencaran (...) e si en llevats la corda, de jonc en jonc la trencarà tota un fadrí de vuit anys (...) E així seria d'aquests tres reis, que si entre ells havia devisions neguna ne discòrdia, ço que Déus no vulla, fèts compte que han de tals veïns que pensarien de consumar la un ab l'altre. Per què és mester que d'aquest cas se guarden: que mentre tots tres sien d'una valença, no temen tot altre poder del món, ans, així con davant vos he dit, seran tots temps sobirans a llurs enemics.
Vocabulari:
Reja: regeixi. És mester que: cal que. Consumar la un ab l'altre: acabar amb l'un i amb l'altre. Sien d'una valença: estiguin units. Ans: sinó que.


1. Quin és l’objectiu de l’exemple de Muntaner?
2. Com ens presenta la dinastia catalana? Patriòtic? 



“El cavaller alà”

Que contar vos n’he què s’esdevenc a un cavaller alà que se’n menava sa muller, ell en bon cavall e sa muller en altre. E tres hòmens de cavall dels nostres anaren-los aprés. Què us diré? Lo cavall de la dona flaquejava, e ell, ab la espasa de pla, dava-li, e, a la fin los nostres hòmens a cavall aconseguiren. E  el cavaller, qui veé que l’aconseguien e que la dona s’havia de perdre, brocà un poc a avant, e la dona gità-li un gran crit, e ell tornà envers ella e anà-la a abraçar e besar, e con ho hagué fet, donà-li tal de l’espasa per lo coll, que el cap ne llevà en un colp.E con açà hagué fet, tronà sobre los nostres tres hòmens a cavall, qui ja prenien lo cavall de la dona, e ab l’espaa va tal colp donar a un d’aquells, qui havia nom Guillem de Bellveer, que el braç sinistre li n’avallà en un colp e caec en terra mort. E los altres dos, qui veeren açò, lleixaren-se córrer sobre ell, e ell a ells; e l’un havia nom Arnau Miró, adalill, qui era bon hom d’armes, e l’altre En Bernat de Ventaiola. Què us diré? Que faç-vos saber que anc no es volc llevar prop de la dona estrò l’hagueren tot especejat. E ell carnené-se tan fort, que hac mort aquell Guillem de Bellveer e nafrats los altres dos malament. E així podets veure com morí com a bon cavaller, e que ab dolor faïa ço que faïa.

Vocabulari:

Brocà: donà els esperons; avallà: aterrà; adalill: explorador, guia; anc: mai; estrò: fins que; carvené-se: es defensà; faïa: feia.



CRÒNICA DE PERE EL CEROMINIÓS

L'última de les quatre grans cròniques és la del rei Pere III el Cerimoniós (1319 - 1387). La va escriure entre els anys 1349 i 1385, mogut per l'exemple del seu rebesavi Jaume I, amb el propòsit de justificar la seva política tortuosa. Com la de Jaume I, torna a ésser un llibre de “memòries” reials inspirades, dirigides, supervisades i, en part, dictades pel rei, però materialment realitzades per col·laboradors seus.
Pere III hi relata el seu regnat i el del seu pare, Alfons el Benigne. Els temes més importants de la crònica són la reincorporació del regne de Mallorca i la guerra contra els nobles rebels de la Unió a Aragó i València.
És molt diferent de les altres tres. Està escrita en forma autobiogràfica. El to èpic hi és absent, és l'única que no utilitza cançons de gesta prosificades.
El rei no s'hi mostra com un heroi cavalleresc sinó, més aviat, com un príncep renaixentista, autoritari, meticulós, intrigant, astut, sense escrúpols i, fins i tot, cruel. És famosa la seva venjança contra els revoltats valencians de la Unió.


Finalitat de la Crònica:

La Crònica s’obre amb un pròleg dens en forma de sermó el qual el rei atribueix a la bondat divina que hagi estat posat en un lloc tan alt i agraeix a Déu les gràcies que li ha donat: a l'igual que David, a qui Déu va deslliurar de Saül, d'Absalon i del poble, que s'havia alçat en contra seva, així la misericòrdia de Déu ha deslliurat Pere III i dels seus regnes de tots els seus enemics. El Cerimoniós escriu el llibre perquè els reis que el succeeixin prenguin exemple que
en llurs tribulacions, deuen esperar e confiar en lo llur Creadorde qui vénen tots béns, victòries e gràcies.


Autoria:

Pere el Cerimoniós va començar a escriure personalment la Crònica l'any 1349. Posteriorment el treball va ser encomanat a Bernat Descoll, un oficial reial. Entre la correspondència del rei hi ha una carta del rei a Descoll de data 8 d'agost de 1375 en la qual el Cerimoniós li diu que ha llegit els tres primers capítols i quins són els detalls que cal afegir-hi. També li ordena que completi el capítol quart i que escrigui el cinquè.


Les dones dins les
Quatre Grans Cròniques Medievals Catalanes

La presència de les dones dins les Cròniques, malgrat el que puguem esperar a primera vista en unes obres en què predominen els fets polítics i d'armes és, si no preeminent,  rellevant i representativa.

Rellevant perquè, a través dels matrimonis de què d'una manera o d'una altra (els cronistes descriuen algunes de les cerimònies d'aquests casaments) deixen constància les Cròniques -matrimonis que gairebé sempre tenen una raó política i sovint són producte o estan relacionats amb d'un fet d'armes-, podem comprendre millor la importància de la dinastia del Casal de Barcelona al llarg dels segles XIII i XIV: els reis i els prínceps de la Corona d'Aragó, a fi i efecte d'estendre els seus dominis i de crear noves aliances amb les altres potències del moment, es caracteritzen per dur a terme una política matrimonial molt activa.
Cal recordar que només tres dones catalanes van arribar a dur la corona de la confederació: Elisenda de MontcadaSibil·la de Fortià, i Margarida de Prades; la resta havien vingut de terres més llunyanes.

Representativa perquè reflecteixen, d'una banda, quin era el destí de la dona que volia assolir la perfecció: el matrimoni o el convent; i, d'altra, tant per presència com per absència, quin el paper de les dones en la societat de la Baixa Edat Mitjana.

El de les dones de la noblesa:
Transmetre els drets a la corona
Donar fills a la dinastia
Vetllar pels drets dels seus fills i pels dels seus descendents
Exercir el poder en nom del marit
Aconsellar l'espòsAcompanyar l'home en els viatges: a través dels seus territoris, en les campanyes bèl·liques, a les croades 
Mantenir la concòrdia dins la família

Fundar i protegir institucions religioses
El de les dones del poble: 

La funció de la dona (a l'igual que la de l'home del poble, d'altra banda) és únicament la de posar en relleu el fet protagonitzat pel protagonista principal ( testimoni dels fets); això és, pel rei o pel príncep. O la de reflectir la vida quotidiana: 
Fer de dida; és a dir, alletar un infant que no és seu
Acompanyar els homes en els seus periples bèl·lics com en el cas dels almogàvers

PROSA RELIGIOSA I MORAL (S. XIII-XIV)




Durant la segona meitat del segle XIV i el primer terç del XV, tota l'Europa occidental va experimentar una sèrie de desastres, guerres, epidèmies i fams. L'epidèmia de pesta que començava a devastar Europa arribà a les nostres terres cap a 1348; la fam s'estenia a tots els territoris; les guerres eren contínues (la dels Cent Anys entre França i Anglaterra; el conflictes successoris a la Corona d'Aragó, etc.), la divisió de l'església pel Cisma d'Occident (1378) amb la coexistència de dos papes, un a Roma (Urbà VI) i l'altre a Avinyó (Climent VII), suposava una desestabilització del punt de referència espiritual de l'home medieval; tots aquests factors desembocaren en una profunda crisi, tant social, política i econòmica com espiritual. En aquest context hem de situar l'aparició d'un tipus de literatura l'objectiu de la qual és fer reflexionar amb la voluntat d'incidir en la societat. Aquesta funció la realitzen els frares, tant franciscans com dominicans, que es dediquen a la predicació entre el poble per tal d'influir-ne i corregir-ne la conducta. Tres escriptors catalans procedeixen d'aquesta extracció: Francesc Eiximenis, Sant Vicent Ferrer i Anselm Turmeda. 


Tema 4 la literatura d'idees en l'edat mitjana from Amparo

BERNAT METGE. La literatura humanística




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada